F.A.Q.

Heeft u een vraag? Bekijk dan hieronder eerst de veelgestelde vragen of handleidingen. Ook raden we u aan het wedstrijdreglement goed door te lezen voor u gaat spelen.

Wordt uw vraag in de spelregels of in de veelgestelde vragen niet naar tevredenheid beantwoord? Stuur dan een e-mail met uw vraag naar beleggerscompetitie@roularta.be. Vergeet niet uw wedstrijdnaam en het e-mailadres waarmee u bent ingeschreven te vermelden. Wij doen onze best op werkdagen alle vragen binnen 24 uur te beantwoorden.



Korte uitleg spel

Per portefeuille wordt 100.000 euro virtueel geld verstrekt op de eerste dag dat de portefeuille actief is. Met het virtuele geld kunnen deelnemers handelen in een selectie aandelen, trackers en Turbo's. Vervolgens kunnen deze weer verkocht worden. De bedoeling is laag kopen, hoog verkopen ;-).

  • Per portefeuille wordt 100.000 euro virtueel geld verstrekt op de eerste dag dat de portefeuille actief is.
  • In de competitie is het toegestaan om te handelen in een vaste selectie van:
    • Aandelen genoteerd aan:
      • Euronext Brussel
      • Euronext Amterdam
      • Euronext Parijs
      • DAX-30 genoteerd te Frankfurt
    • 20 trackers
    • ABN Turbo's op de:
      • AEX
      • Goud
      • DAX
  • Short gaan, aandelen verkopen die u niet in bezit heeft, is niet toegestaan.
  • Per portefeuille zijn maximaal 20 transacties per dag toegestaan.
  • Per portefeuille kunt u maximaal tien orders plaatsen. Het aantal orders per dag is gelijk aan 10 min het aantal transacties van die dag. Voorbeeld: stel dat op een bepaalde dag zeven transacties werden uitgevoerd, dan kunt u die dag nog drie orders plaatsen. Orders die niet werden uitgevoerd blijven de volgende dagen als order meetellen. Het is dus niet zo dat u iedere dag 10 nieuwe orders kunt plaatsen. Dat hangt af van de resterende orders. Wel kunt u orders annuleren.
  • Een startpositie in één aandeel of tracker mag niet groter zijn dan 10% van de totale waarde van de portefeuille
  • De aanschaf van een Turbo mag niet resulteren in het feit dat turbo's meer dan 5% van de totale waarde van de portefeuille uitmaken
  • Alle transacties gaan gepaard met transactiekosten. Voor iedere transactie wordt € 7,50 per transactie in rekening gebracht + 0,27% beurstaks.
  • De totale portefeuille is gelijk aan de waarde van de aandelen, trackers en turbo's plus de waarde van de kaspositie.
  • Portefeuilles die meedoen worden automatisch opengesteld voor het publiek en kunnen met ongeveer twee uur vertraging worden ingezien door andere deelnemers/bezoekers.

Bijkomend geld verdienen voor uw portefeuille.
In de Beleggerscompetitie 2015 kunt u bijkomend virtueel geld verdienen door vrienden uit te nodigen en quizvragen te beantwoorden:

Wanneer krijg ik 500 EUR virtueel geld wanneer ik een vriend uitnodig?

  1. Wanneer verschillende personen eenzelfde vriend uitnodigen, krijgt alleen die persoon op wiens uitnodiging de vriend als eerste klikt, het bedrag van 500 euro
  2. De persoon krijgt pas het geld als de uitgenodigde persoon ook daadwerkelijk een portefeuille heeft. Nog niet iedereen die zich heeft aangemeld, heeft ook daadwerkelijk een portefeuille
  3. Voor mensen die zich al hebben aangemeld en daarna pas op link hebben geklikt kun je geen geld krijgen
  4. Als mensen zich via een ander mailadres aanmelden dan waarmee ze zijn uitgenodigd krijgt de deelnemer ook geen geld
  5. De bedragen worden rond middernacht aan de portefeuille bijgevoegd. Dat kunt u zien onder "Transactiegeschiedenis".

Dagelijkse quiz
Iedere dag dat de beurs open is, kunt u 250 euro extra verdienen door het juiste antwoord te geven op een quizvraag met drie antwoordmogelijkheden. Geeft u het juiste antwoord, dan wordt het bedrag van 250 euro onmiddellijk aan uw virtuele portefeuille toegevoegd.

Ik zie geen quizvraag hoe kan dit?

Het kan zo zijn dat u geen quizvraag ziet omdat:

  1. U de vraag zelf al heeft beantwoord
  2. U de quiz heeft weg geklikt door op het rode kruisje te klikken
  3. Iemand anders op uw computer de quizvraag al heeft beantwoord en op het rode kruisje heeft geklikt.

Hoe krijg ik de quizvraag terug in beeld:

  1. Cookies verwijderen uit uw browser
  2. Inloggen in een andere browser

Aanmelden en inloggen

Aanmelden
Deelnemen aan de Beleggerscompetitie 2015 is gratis. Om deel te nemen is het vereist dat u lid bent van Beleggerscompetitie (of IEX.nl). Bent u al lid van één van deze websites klik dan hier om in te loggen of uw wachtwoord op te vragen. Wanneer u nog geen lid bent van één van deze sites dient u onderstaande procedure te volgen:

  • Klik op inschrijven.
  • Vul al uw gegevens in en klik op bevestigen.
  • Bevestig uw volledige adres.
  • Klik op de link in de bevestigingsmail om uw lidmaatschap te bevestigen. Nu is uw aanmelding definitief en kunt u een portefeuille aanmaken.

Ik heb me aangemeld, maar heb nog steeds mijn bevestigingsmail niet ontvangen!
Er zijn twee mogelijkheden: spelers die zich vorig jaar hebben ingeschreven krijgen geen bevestigingsmail omdat ze zich al hebben aangemeld. Ze kunnen meespelen met hetzelfde wachtwoord als vorig jaar.

Er kan een tweede reden zijn waarom u geen bevestigingsmail hebt ontvangen. Er zijn een aantal providers die met bepaalde software onze e-mail filteren. Hierdoor bereikt onze e-mail met het wachtwoord of de bevestigingslink u niet. Wij kunnen hier helaas niets aan doen. U dient zelf uw spamfilter uit te zetten.

Aanmaken van uw eigen league
U kunt op de volgende manier een league aanmaken:

  • Klik bovenaan op “League instellingen”
  • Klik op “Start een nieuwe league”
  • Kies vervolgens een naam, een beschrijving voor uw competitie en eventueel een wachtwoord.

Uitnodigen van vrienden/collega's/etc om mee te spelen
U kunt uw vrienden/collega's/etc op twee verschillende manieren uitnodigen om mee te spelen met de door u opgerichte competitie.

  • Door na het klikken op de bevestigingslink de aangegeven stappen te blijven doorlopen
  • Als u in een later stadium vrienden/collega's/etc wilt uitnodigen om mee te spelen doet u het volgende:
    • Klik in het menu op “Invite a Friend”.
    • Vul vervolgens, gescheiden door een komma, de e-mailadressen in van degenen die u wilt uitnodigen.
    • Klik op “verstuur”. Het systeem verzendt een e-mail met uw naam, de naam van de competitie, het eventuele wachtwoord van de competitie en uw persoonlijke boodschap.

Inloggen

  • U kunt bovenaan de pagina inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord.

Ik weet mijn wachtwoord niet meer of ik wil mijn wachtwoord aanpassen

Wanneer u bent ingelogd:

  1. Ga naar persoonlijke gegevens
  2. Klik onderaan op de pagina op Wijzig
  3. Klik onder e-mailadres op wijzig wachtwoord

Wanneer u bent niet ingelogd:

  1. Klik op log in
  2. Klik op wachtwoord vergeten
  3. Vul uw e-mailadres in
  4. Klik op "wachtwoord resetten"

Wat is een alias en hoe kan ik die aanmaken of wijzigen?
Het alias is de naam waarmee u voor de andere spelers zichtbaar bent op het forum wanneer u daar berichten plaatst. Sommige spelers willen dat immers niet doen met de naam van hun portefeuille omdat iedereen dan weet wie ze zijn.

U maakt dit alias aan door

  1. Eerst in te loggen
  2. Dan op "portefeuille" te klikken
  3. Uw alias in te vullen.

LET OP: de eerste keer dat u uw alias invult bepaald u meteen uw definitieve portefeuille naam, deze kunt u later niet meer wijzigen.

U kunt uw alias (niet uw portefeuille naam) wijzigen door

  1. Bovenaan te klikken op "Persoonlijke gegevens"
  2. Dan krijgt u een nieuw scherm waar u in het tweede vakje uw alias invult
  3. Vervolgens klikt u onderaan op "Wijzig"
  4. klik tenslotte op "bevestigen"

Hoe kan ik me inschrijven voor de studentencompetitie?
U kunt zich op de normale manier aanmelden en dient dan bij "uw functie" aan te geven dat u student bent. Bent u dit vergeten dan kunt u via persoonlijke gegevens uw functie wijzigen.

Hoe kan ik zien of ik voor de studentencompetitie ben ingeschreven?
Dit kunt u zien door wanneer u bent ingelogd te klikken op het klassement van de studentencompetitie. Als u hieraan deelneemt ziet u vanzelf uw positie in dit klassement.

Mag ik meedoen met meerdere portefeuilles?
Nee, u mag per deelnemer slechts één portefeuille beheren en aanmaken. Op misbruik staat diskwalificatie. Wie meer dan een portefeuille beheert, komt so wie so niet in aanmerking voor prijzen.

Kunnen meerdere personen meespelen vanop eenzelfde computer?
Personen die tot eenzelfde gezin behoren kunnen meespelen vanop dezelfde computer op voorwaarde dat ze ieder over een ander emailadres beschikken en ze hun portefeuille zelf beheren.

Bij het aanmaken van een portefeuille krijg ik een error 'U kunt slechts met 1 portfolio meedoen aan de prijzencompetitie.'
Het probleem is dat u wel een account hebt aangemaakt, maar hierbij nog geen alias hebt gekozen. Derhalve kunt u ook geen portefeuillenaam krijgen. Om dit probleem op te lossen klikt u op Mijn gegevens en logt u met uw e-mailadres en wachtwoord in. Vervolgens ziet u onder andere de link 'Verander uw alias' staan. Als u hierop klikt, kunt u een alias aanmaken en meedoen met de competitie.

Kan ik ook op meerdere computers met mijn portefeuille aan de slag?
Ja, u kunt op elke willekeurige computer aan de slag met uw eigen portefeuille. Eenmaal op de website logt u in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Iemand anders op de computer is reeds ingelogd en heeft daar ook zijn eigen portefeuille. Hoe kan ik nu zelf inloggen en ook meedoen met mijn portefeuille?
Klik op Uitloggen in de balk bovenaan de website. Daarna kunt u gewoon inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord.

Rendement

Hoe worden portefeuilles gewaardeerd?
De waarde van een positie in je portefeuille wordt berekend op biedprijzen. De waarde van de portefeuilles wordt overigens niet permanent bijgewerkt.

Hoeveel geld mag en kan ik lenen met mijn portefeuille?
In deze competitie kunt u geen geld lenen.

Hoe weet ik wat voor rendement ik heb behaald?
Als u uw portefeuille bekijkt, klikt u op de link 'Mijn rendement en klassement'.

Transacties

Hoe kan ik een transactie tot stand laten komen?
Klik op 'Handelen', achter het product waarin u wilt handelen, vul de aankoopgegevens controleer uw order en klik dan nogmaals op de knop Kopen of Verkopen.

Waarom duurt het zo lang voordat mijn order is uitgevoerd?
Uw order wordt met een minimale vertraging van 15 minuten uitgevoerd, dit komt door regelgeving van NYSE Euronext die het niet mogelijk maakt real-time te handelen.

Soms wordt een transactie maar niet uitgevoerd, hoe zit dat?
Al uw orders kunt u onderaan uw portefeuille-overzicht terugvinden bij 'Transacties in uitvoer'. Bij elke order staat een status vermeld. Als u wilt weten wat deze status betekent dan kunt u simpelweg op de status klikken: er komt dan een pop-up schermpje met meer informatie. Een korte weergave van mogelijke meldingen:
Wacht..
Dit is de normale wachtrij: als uw aankooporder voldoet aan eventuele limieten en additionele spelregels.
Limiet
Het betreft een limietorder, waarvan de drempelwaarde nog niet gehaald is.
Onv. Cash
U heeft onvoldoende cash op uw rekening.
% regel
Het kan zijn dat deze order uw positie in dit fonds groter maakt dan 10% van uw portefeuille of;
dat deze transactie ervoor zorgt dat turbo's meer dan 5% van uw portefeuille gaan uitmaken.

Kan ik aan- en verkopen limiteren?
Ja, tijdens het aan- en verkoopproces kunt u een limiet meegeven.

Kan ik buiten handelstijden kopen of verkopen?
U kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week opdrachten doorgeven, maar deze worden pas op de eerstvolgende handelsdag (tijdens openingstijden) verwerkt en eventueel uitgevoerd. Opgelet: dagorders vervallen dezelfde dag om middernacht, ook wanneer u die na het sluiten van de beurs hebt ingegeven.

Ik wil mijn order annuleren, hoe gaat dit in zijn werk?
U kunt orders annuleren, maar u kunt pas nieuwe orders plaatsen minstens vijftien minuten later. Wanneer u een order annuleert, bestaat de kans dat hij al geheel of gedeeltelijk is uitgevoerd, ook wanneer u die binnen de vijftien minuten na de plaatsing annuleert.

Hoe kan ik mijn transacties zien?
Klik op de link Transactiegeschiedenis in uw portefeuille en u ziet alle door u gemaakte transacties.

Welke koers krijg ik als ik aandelen verhandel?
Handel vindt plaats tegen daadwerkelijke volumes en bijbehorende prijzen. Dat geldt ook voor turbo's. In ons spel is het NIET mogelijk om turbo's te verhandelen tegen de bied- en laatkoersen. Opteer dus voor turbo's die liquide zijn.
Het systeem kijkt eens per 10 minuten naar de in die periode ingevoerde en opgegeven orders in het beursspel. Het systeem kijkt vervolgens of er na datum/tijd van invoer van desbetreffende orders er daadwerkelijk transacties op de beurs zijn uitgevoerd en tegen welke prijzen en volumes. Als de opgegeven prijs van een bepaalde order kleiner of gelijk is dan de in werkelijkheid gedane orders, wordt een order uitgevoerd conform de transactiegeschiedenis. Dit geldt enkel voor aankopen. Bij verkopen wordt dat groter dan of gelijk aan.
Als het opgegeven aantal van een order in het beursspel groter is dan een daadwerkelijk op beurs gedane order, blijft er net zoals in de werkelijkheid, een restorder openstaan. Uitvoer gaat net zolang door totdat de gehele order is uitgevoerd in meerdere deeluitvoeringen, desnoods dus tegen verschillende prijzen, maar rekening houdend met een eventueel meeggegeven limiet.
Als u al uw gegevens permanent uit de database verwijderd wilt hebben, kunt u een mail sturen naar beleggerscompetitie@roularta.be. De gegevens worden dan binnen 10 werkdagen permanent en geheel verwijderd uit de database.

Hoe snel worden bedragen bij- en afgeboekt?
Direct nadat een opdracht is uitgevoerd, wordt uw virtuele bankrekening aangepast. Elke vrijdagavond vindt er een rentestorting plaats, die berekend wordt over het gemiddelde saldo van de voorafgaande week.

Wat is het maximale bedrag voor de aankoop van een aandeel of tracker?
Een positie in één aandeel of tracker mag bij aankoop niet groter zijn dan 10% van de waarde van uw portefeuille. U dient dus verplicht uw portefeuille te spreiden

Wat is het maximale bedrag voor de aankoop van turbo's?
U kunt maximaal 5% van de waarde van uw portefeuille in een of meerdere turbo's stoppen.